Αναρτηθηκε 04/08/2011 στην θεση Σχολια της κατηγοριας Κοινωνια του www.realestatenews.gr με τιτλο
"678 λεξεις για τον σχεδιασμο στην κεντρικη Αθηνα "
Η κυβερνηση επανειλημενα εχει εξαγγειλει την διαμορφωση ενιαιου προγραμματος για το κεντρο και παλιες κεντρικες συνοικιες του δημου Αθηναιων (στο δυτικο τμημα του κεντρικου τομεα της νομαρχιας Αθηνων) εντασσοντας στον ιδιο σχεδιασμο τρεις διαφορετικου χαρακτηρα κατηγοριες αστικων περιοχων. Απο τις φερομενες ως ενταγμενες σ' αυτο περιοχες:
Η πλατεια Βαθης, το Μεταξουργειο και εν μερει ο Κεραμεικος μπορει να θεωρηθουν πως αποτελουν τμηματα του κεντρου της Αθηνας. Τα Σεπολια, ο αγιος Παντελεημονας και η πλατεια Βικτωριας ειναι γειτονιες περιξ του κεντρου. Η ακαδημια Πλατωνος οι περιοχες μεχρι τα (κατω) Πατησια η Κυψελη η περιοχη της λεωφορου Αλεξανδρας και τα Κουντουριωτικα ειναι κεντρικες συνοικιες αλλα σαφως ουτε ανηκουν στο κεντρο ουτε ειναι γειτονιες περιξ του κεντρου της Αθηνας.
Ειναι αποτελεσματικη η επιλογη ιδιων προσεγγισεων και λυσεων για τις τρεις κατηγοριες περιοχων στη βαση κοινων η παρομοιων συμπτωματων (οπως η περιβαλοντικη υποβαθμιση, η υπερσυγγεντρωση αλλοδαπων, η ελλειψη ασφαλειας) ενω υπαρχουν βασικες διαφορες μεταξυ τους σε οτι αφορα την συμβολη τους στην λειτουργια της πολης;
Απο πολλες πλευρες - και απο την κυβερνηση - δεν γινεται σαφης διακριση μεταξυ αιτιων και συμπτωματων ετσι που ολα (αιτιες και συμπτωματα) αναφερονται ως "προβληματα υποβαθμισης " του κεντρου της Αθηνας, που θεωρειται οτι ειναι, η υπερσυγκεντρωση αλλοδαπων (με η χωρις αδεια εγκαταστασης), οι ευάλωτες ομάδες (μεταξυ των οποιων οι ναρκομανεις, οι αστεγοι, τα εκδιδομενα προσωπα), η συρρικνωση της αγορας και των επαγγελματικων χωρων, το παρανομο εμποριο (ναρκωτικων, και λαθραιων εμπορευματων), τα καταστήματα (υγειονομικου ενδιαφεροντος και επιχειρησεων ιδιοκτησιας αλλοδαπων απο την Ασια η την Αφρικη), τα εγκαταλειμμενα κτιρια, η πολεοδομικη κατασταση και η ελλειψη ασφαλειας.
Είναι μεθοδολογικα σωστη (κατα την διαμορφωση του προγραμματος για το κεντρο και παλιες κεντρικες συνοικιες του Δημου Αθηναιων) η παραλειψη διακρισης σε αιτιες (εγκαταλειψη κτιριων, πολεοδομικη υποβαθμιση, ελλειψη ασφαλειας), συνεπειες (υπερσυγγεντρωση αλλοδαπων και ευαλωτων ομαδων, παρανομο εμποριο, συρρικνωση της αγορας και των επαγγελματικων χωρων, επιχειρησεις Ασιατων και Αφρικανων) και ανατροφοδοτηση των αιτιων απο τις συνεπειες ;
Και υπαρχει βασιμη (με τι κριτηρια;) προβλεψη επαρκειας των μετρων για μια αλυσιδωτη διαδικασια αναπτυξης του κεντρου;
Συμφωνα με οσα εχουν γινει γνωστα απο δημοσιευσεις στο τυπο στο ενιαιο προγραμμα (για το κεντρο και παλιες κεντρικες συνοικιες του δημου Αθηναιων στο δυτικο τμημα του κεντρικου τομεα της νομαρχιας Αθηνων) προβλεπονται:
α) Γενικα, κινητρο/επιδοματικα και φορο/τελο-απαλλακτικα μετρα και η (πολλες φορες υπεσχημενη αλλα ουδεποτε εφαρμοσμενη) αποκατασταση της δημοσιας ασφαλειας.
Με δεδομενη την ανικανοτητα του Ελληνικου δημοσιου (υπο οποιαδηποτε θεσμικα μορφη του) για διαρκη, τιμια, δικαιη και συνεπη τηρηση των δεσμευσεων του νομιζω πως (τα μετρα) θα αποτελεσουν αιτια διαφθορας και δαπανηρη αποτυχια για πολλους απο τους συνηθεις λογους (οπως προχειροτητα, αποσπασματικοτητα, επιπολαιοτητα αποφασεων ανυπαρξια, ανεπαρκεια, κακη κατανομη η διαχειριση πορων, ευνοιοκρατικη η μεροληπτικη μεταχειρηση δικαιουχων και μη δικαιουχων, καθυστερηση η καθολου καταβολη των επιδοματων και ενισχυσεων) η για καποιους ασυνηθεις και απορβλεπτους τωρα λογους.
Αξιζει επισης ιδιαιτερη προσοχη και επισημανση πως ειναι εξαγγελια νεων επιδοματων - κινητρων - απαλλαγων σε εποχη γενικης καταργησης τους.
β) Τοπικα, αρχιτεκτονικες (ενδεχομενως μεγαλης κλιμακας,αλλα παντως οχι πολεοδομικες) επεμβασεις, (βελτιωσης της εικονα κυριως και οχι της λειτουργιας) που αφορουν περιοχες εκτος του κεντρου {οπως η ακαδημια Πλατωνος, τα Σεπολια, τα ανω Πατησια, ο αγ. Νικολαος Αχαρνων, ο αγ. Παντελεημονας (παλι) Αχαρνων, η λεωφορος βασιλισσης Ολγας}, ενω για το κεντρο οι προβλεψεις περιοριζονται στην (αρχιτεκτονικου / συγκοινωνιολογικου επιπεδου) πεζοδρομηση της οδου Πανεπιστημιου (και στα συναφη εργα) την αναπλαση στην περιοχη απο πλατεια Θεατρου μεχρι οδο Γερανιου με μονη πολεοδομικης κλιμακας προβλεψη την (αν και οποτε γινει) νεα γραμμη μετρο προς λεωφορο Αλεξανδρας - Κυψελη.
Ειδικα τι θα κερδισει το κεντρο της Αθηνας απο τις περιοχες Νεαπολης, Εξαρχειων, Μουσειου πλατειας Βαθης πλατειας Καραϊσκακη ως την πλατεια Κουμουνδουρου αν δαπανηθουν τωρα ολοι οι διαθεσιμοι(;) ποροι στην πεζοδρομηση της οδου Πανεπιστημιου και της λεωφορου βασιλισσης Ολγας; Θα διορθωθει η κατασταση στην Ομονοια, το Εθνικο Θεατρο τον αγιο Κωνσταντινο, στις οδους Μενανδρου, Ζηνωνος, Σωκρατους; Δεν εινα πιθανο. Πιο πιθανο ειναι να απαξιωθουν τα εργα απο την γενικη καχεξια.
Επειδη οι οικονομικοι ποροι ειναι, πλεον, πολυ περιορισμενοι και πολυ ακριβοι εχουν μεγαλη σημασια η μελετη σκοπιμοτητας και ο ρεαλιστικος προϋπολογισμος της αποδοτικοτητας / κερδοφοριας καθε δαπανης, επενδυσης η φορο/τελο απαλλαγης.
Ωστε να αξιολογησουμε και εμεις οι οικονομικα βαρυνομενοι πολιτες την σκοπιμοτητα και το οφελος απο τα μετρα, τις παρεμαβασεις, τις επεμβασεις, τις αναπλασεις κλπ κλπ.