Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

F.A.Q. on "re-think Athens"

ορμητικα προς το παρελθον
με τα ποδια & με το τραμ

Σημερα 21.05.2012, ημερομηνια εναρξεως της πρωτης φασεως του διαγωνισμου ιδεων "re-think Athens", για την "ημιπεζοδρομηση της οδου Πανεπιστημιου", αρχιζω αυτη την ενοτητα σημειωσεων με τιτλο "think of Athens, again ..." επιθυμωντας να συμβαλλω στον σχετικο δημοσιο διαλογο στον οποιο εχει προσκληθει να συμετασχει το ευρυ κοινο.
Αρχιζω με την σειρα.
F.A.Q. Συχνες ερωτησεις και απαντησεις για το εργο.
Ειναι οι συχνες ερωτησεις και απαντησεις για το εργο που περιλαμβανονται στο διαφημιστικο τετραπτυχο για τον αρχιτεκτονοκο διαγωνισμο (που διανεμηθηκε και στους ΚαθεΣαββατιανους κατα την επισκεψη τους στο κτιριο του ιδρυματος Ωναση στην λεωφορο Αμαλιας στις 07.0.2012) που, ομως, τιθενται και απαντωνται με εναλλακτικο τροπο.

Η φωτογραφια εχει ληφθει απο την ομαδα:
"Παλιες φωτογραφιες της Αθηνας, Αττικη"

F.A.Q. 01-21.05.2012 ________________________ Ποιο ακριβως ειναι το εργο; Ειναι η δημιουργια ενος ακομη πεζοδρομου;

το "πολυσυχναστο";; σημειο της οδου
Πανεπιστημιου
διπλα απο την οικια Ραλλη
στην γωνια Πανεπιστημιου και Κοραη,
απεναντι απο την "Αθηναϊκη Τριλογια"
Τεταρτη 21.12.2011 10ω:33λ
(παραμονες Χριστουγεννων)
foto Γιαννης Λιναρδακης

F.A.Q. 01 21.05.2012
.
επισημη ερωτηση:
Ποιο ακριβως ειναι το εργο; Ειναι η δημιουργια ενος ακομη πεζοδρομου;
επισημη απαντηση:
Παρολο που συχνα αναφερεται ως "πεζοδρομηση", η Πανεπιστημιου θα ειναι εξαιρετικα φιλικη στον πεζο ή στο ποδηλατο χωρις να ειναι πεζοδρομος. Θα περιλαμβανει την προεκταση του τραμ απο την λεωφορο Αμαλιας στα Πατησια, θα διασχιζεται καθετα σε 4 δρομους απο μεσα μεταφορας και αυτοκινητα και θα επιτρεπει την παροδια εξυπηρετηση με αυτοκινητα.
.
εναλλακτικη ερωτηση:
Καλα αυτο ακριβως δε ειναι πεζοδρομηση;
εναλλακτικη απαντηση:
Ακριβως αυτο ειναι πεζοδρομηση.
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την  21.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=334673623272445&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την  21.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/226051387506726/

F.A.Q. 02-23.05.2012 ________________________ Τι εκφραζει η παρεμβαση και γιατι γινεται;

εμπορικο καταστημα μητροπολιτικου
επιπεδου στην γωνια των οδων
Πανεπιστημιου και Χαριλαου Τρικουπη

F.A.Q. 02 23.05.2012
.
επισημη ερωτηση:
Τι εκφραζει η παρεμβαση και γιατι γινεται;
επισημη απαντηση:
Με την ολοκληρωση του εργου η Αθηνα θα ζησει μια νεα μητροπολητικη κεντρικοτητα.
.
εναλλακτικη ερωτηση:
Σε τι διαφερει το κεντρο μιας ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ απο το κεντρο μιας ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΗΣ;
εναλλακτικη απαντηση:
Το κεντρο μιας ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ειναι ο τοπος οπου η οικονομικη, πολιτικη, ιδεολογικη και πολιτιστικη παραγωγη εχουν υψηλη ενταση επι μακρο χρονικο διαστημα και επιρεαζουν εκατομυρια ανθρωπων σε ευρυτατες γεωγραφικες περιοχες εκτος της μητροπολιτικης ζωνης.
Το κεντρο μιας ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΗΣ ειναι ο τοπος οπου πολλοι ανθρωποι καταναλωνουν τον πλουτο που εχει παραχθει σε ευρυτατες γεωγραφικες περιοχες και (καταναλωνουν) τα προτυπα που δημιουργουνται στα μητροπολιτικα κεντρα.
.
η F.A.Q. 02 23.05.2012 επεται της F.A.Q. 01 21.05.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 01:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=335783509828123&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 23.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=335783509828123&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 23.05.2012.

μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/227080634070468/

F.A.Q. 03-24.05.2012 ________________________ Που απευθυνομαστε και ποιους αφορα η παρεμβαση;


Τεταρτη 21.12.2011 10ω:28λ (παραμονες Χριστουγεννων)
ουρες πελατων εξω απο το βιβλιοπωλειο Ελευθερουδακης
στην οδο Πανεπιστημιου, περιμενουν υπομονετικα την
σειρα τους για να αγορασουν προκειμενου να δωρισουν
μοναδικα βιβλια που δεν βρισκουν στα συνοικιακα μαγαζια,
foto Γιαννης Λιναρδακης 
F.A.Q. 03 24.05.2012
.
επισημη ερωτηση:
Που απευθυνομαστε και ποιους αφορα η παρεμβαση;
επισημη απαντηση:
Το εργο απευθυνεται σε ολους τους πολιτες της Αθηνας...... Εχουμε ολοι το δικαιωμα σε μια πολη φιλικη, λειτουργικη και ελκυστικη που θα προσφερεται ταυτοχρονα στην δουλεια, στην κατοικια και στο εμποριο, στον πολιτισμο και την απολαυση.
.
1η εναλλακτικη ερωτηση:
Ειναι δυνατον με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου να γινει η πολη φιλικη, λειτουργικη, ελκυστικη;
1η εναλλακτικη απαντηση:
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου.
Οσον αφορα την φιλκη πολη. Θα βελτωθουν π.χ. τα πεζοδδρομια, ο φωτισμος, τα οδοστρωματα, θα συμπληρωθουν και θα συντηρηθουν οι δενδροστοιχιες, θα βελτιωθει η δημοσια καθαριοτητα, η αποθεση των σκουπιδιων και θα ειναι καθαρα τα φρεατια των οχετων των ομβριων νερων; Αν οχι σ' ολοκληρη την πολη τουλαχιστον στο κεντρο;
Οσον αφορα την λειτουργικη πολη. Θα περιορισθει π.χ. η σπαταλη κοπου και χρονου στις συγκοινωνιες; θα τοποθετηθουν "εξυπνες" λεωφορειων στις απομακρυσμενες γειτονιες; θα εγκατασταθουν οι δημοσιες (τουλαχιστον) υπηρεσιες κοντα σε σταθμους μετρο; θα αποκτησουν χωρους σταθμευσεως τα δημοσια νοσοκομεια Αν οχι σ' ολοκληρη την πολη τουλαχιστον στο κεντρο;
Οσον αφορα την ελκυστικη πολη. Θα αυξηθει π.χ. η ασφαλεια; θα ομορφυνουν οι γερασμενες και εξαθλιωμενες οψεις των κτιριων; θα εξαφανιστοθν τα aircondition και οι λαμαρινενιες ντουλαπες/αποθηκες απο τα μπαλκονια; θα φωτισθουν και θα γινουν ενδιαφερουσες οι βιτρινες των κλειστων καταστηματων; θα εξαφανισθει κουρελαρια της αφισας; και θα καταργηθει ο, μετα το κλεισιμο των καταστηματων, καταθλιπτικος σκουπιδοτοπος;  Αν οχι σ' ολοκληρη την πολη τουλαχιστον στο κεντρο;
.
2η εναλλακτικη ερωτηση:
Ειναι δυνατον με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου να ενισχυθει στο κεντρο της Αθηνας η απασχολιση, η κατοικια,και το εμποριο, ο πολιτισμος και η απολαυση;
2η εναλλακτικη απαντηση:
Απασχοληση.
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου θα αλλαξει το παραγωγικο δυναμικο της περιοχης του κεντρου; Θα εγκατασταθουν νεες κερδοφορες επιχειρησεις σε θα αναπτυχθουν νεοι τομεις απασχολησεως, ή θα βελτιωθουν οι εργασιακες σχεσεις και οι αμοιβες; Ποιο θα ειναι οι νεοι τομεια απασχολησεως; Πως προβλεπεται να συμβει αυτο;
Κατοικια.
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου θα μετατραπουν αυτοματα οι οικονομικα, δημογραφικα και οικιστικα υποβαθμισμενες γειτονιες απο την οδο Σινα ως την πλατεια Εξαρχειων και την λεωφορο Αλεξανδρας; σε δυναμικες, ελκυστικες περιοχες κατοικιας; Και απο που θα προερχονται οι νεοι κατοικοι; Το πιθανωτερο ειναι οι ηλικιωμενοι κατοικοι τους να πεθανουν, οι μεταναστες κατοικοι τους να φυγουν ή να διωχθουν απο την χωρα, οι ηδη φτωχοι κατοικοι τους να γινουν φτωχοτεροι λογω της λιτοτητας. Μη ξεχνουμε πως υπαρχουν ηδη και πολλες εκατονταδες χιλιαδες αδιαθετα νεοδμητα και ακατοικιτα παλαια σπιτια σε ολοκληρη την πολη.
Εμποριο.
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου θα ενισχυθει το εμποριο; Ποιων ειδων ακριβως; Ειναι τα μαγαζια των γυρω απο την οδο Πανεπιστημιου δρομων κατα χρηση, θεση, μορφη και επιφανεια καταλληλα για ανταγωνιστικο εμποριο, τωρα που καταργειται ο  παρασιτικος υπερεπαγγελματισμος των μικρομαγαζων; Και ποια ειναι τα πιθανα προς επικερδη εμποριαν ειδη;
Πολιτισμος.
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου θα αυξηθει και θα βελτιωθει η πολιτιστικη παραγωγη της Αθηνας ή της Ελλαδας; Πως θα γινει αυτο; Στις τεχνες ή στις επιστημες; Σε ποιους τομεις; Η, μηπως, θα αυξηθει η καταναλωση πολιτισμου. Εχουν απομεινει η θα εγκατασταθουν στην καποιοι μητροπολιτικου επιπεδου πολοι πολιτισμου στην περιοχη;
Απολαυση.
Δηλαδη με την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου τι ακριβως θα απολαυσουμε; Και η απολαυση θα τα αξιζει τα λεφτα της;
.
3η εναλλακτικη ερωτηση:
Ποιους αγνοει και ποιους βλαπτει η επεμβαση;
3η εναλλακτικη απαντηση:
Μα τους κατοικους των γειτονιων απο την οδο Σινα ως την πλατεια Εξαρχειων και την λεωφορο Αλεξανδρας, οσους δουλευουν απο την οδο Λεκκα ως την οδο Αθηνας και πειο περα ακομη και οσους εχουν ιδιοκτησιες σε αυτες τις περιοχες του κεντρου.
Ο υπαρχων (πτωχευμενος και συρρικνουμενος) πληθυσμος της Αθηνας ειναι ανεπαρκης για κατοικηση, εργασια και αναψυχη με (κερδοφορο η έστω μη ζημιογονο) χρηση του συνολου του υπαρχοντος κτιριακου αποθεματος και των διαθεσιμων υποδομων της κεντρικης Αθηνας.
.
Αν δεν εμπλουτισθει η κεντρικη Αθηνα με νεους τομεις απασχολησης που θα ελξουν και νεους κατοικους, χωρις να στερησουν κατοικους απο την υπολοιπη πολη και την επικρατεια, καθε τοπικη βελτιωση (οπως η "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου) θα αποβλεπει στην απομυζηση δυναμικου απο το αμεσο ή ευρυτερο περιβαλλον της (της τοπικης βελτιωσεως).
.

Νομιζω πως χωρις πληρεις και πειστικες απαντησεις σε ζητηματα οπως αυτα που τεθηκαν με τις 1η & 2η εναλλακτικες ερωτησεις, ειναι βεβαιη η ορθοτητα της απαντησεως στην 3η εναλλακτικη ερωτηση.
.
Σημειωση:
Την προταση. Ας γινει πρωτα η παρεμβαση και θα λυθουν και τα υπολοιπα προβληματα την θεωρω, εγω τουλαχιστον, προφαση εν αμαρτιαις, γιατι τα ιδια ακουσαμε και για την μεταολυμπιακη εκμεταλλευση των πανακριβων Ολυμπιακων εγκαταστασεων και 8 χρονια μετα ακομη δεν εχουν βρεθει επικερδεις χρησεις γι αυτες (απο αρμιοδιους  και οι ειδικουςι που διαβεβαιωναν πως οι εγκαταστασεις θα ειναι οικονομικα αποδοτικες μετα τους αγωνες).
.
η F.A.Q. 03 24.05.2012 επεται της  F.A.Q. 02 23.05.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 02:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/227080634070468/
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την  24.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=336578103081997&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την  24.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/227809493997582/

F.A.Q. 04-27.05.2012 ________________________ Πως θα αντιληφθουμε τις εναλλακτικες προτασεις και δυνατοτητες παρεμβασης;


F.A.Q. 04 27.05.2012
.
επισημη ερωτηση:
Πως θα αντιληφθουμε τις εναλλακτικες προτασεις και δυνατοτητες παρεμβασης;
επισημη απαντηση:
Η αναζητηση και αξιολογηση ιδεων, καθως και η αναγνωριση και υιοθετηση προτασεων που θα ωθουν σε ενα ποιοτικο μελλον την ελληνικη μητροπολη θα ειναι στοχος αρχιτεκτονικου διαγωνισμου για την περιοχη παρεμβασης. Ο διαγωνισμος θα ειναι ο καταλυτης που θα θεσει τα ζητηματα του κεντρου της πολης σε μια ανοιχτη συζητηση και ζυμωση μεταξυ των πολιτων και των εμπλεκομενων ειδικων, αρχιτεκτονων, καλλιτεχνων, πνευματικων ανθρωπων, οικονομολογων κ.α. Και παρακατω. Η παρεμβαση στην Πανεπιστημιου ειναι η ραχοκοκαλια με την οποια θα συνδεθουν αλλες μικροτερες, μεμονωμενες ή συλλογικες δημιουργικες παρεμβασεις και πρωτοβουλιες για το κεντρο της πολης.
1η εναλλακτικη ερωτηση:
Ειναι δυνατον με ενα ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ (οχι πολεοδομικο) διαγωνισμο αντιληφθουμε τις εναλλακτικες προτασεις και δυνατοτητες παρεμβασης;
1η εναλλακτικη απαντηση:
ΔΥΣΚΟΛΟ εως ΑΠΙΘΑΝΟ.
Η Υπουργικη αποφαση Υ.Π.Ε.Κ.Α.  26804/16.06.2011 (ΦΕΚ 1427 β/16.06.2011) ειναι το κανονιστικο πλαισιο συμφωνα με το ποιοιο διεξαγονται οι αρχιτεκτονικοι κλπ διαγωνισμοι. 
Στο αρθρο 1. παραγραφος 2, εδαφιο β.1. οριζεται μεταξυ αλλων πως:
β.1. _Διαγωνισμός ιδεών είναι ο διαγωνισμός που έχει ως στόχο τη
διερεύνηση και αποσαφήνιση ενός θέματος με σκοπό την επιλογή της
βασικής ιδέας ή τη σύνταξη του προγράμματος του έργου ή την εξεύρεση
βάσης για την προκήρυξη διαγωνισμού προσχεδίων και γενικότερα την
ωρίμανση της μελέτης του έργου.
Στην περιπτωση του re-think Athens εγω καταλαβαινω πως ο διαγωνισμος ιδεων ως κυριο θεμα  εχει την "ημιπεζοδρομηση" της οδου Πανεπιστημιου, που το ιδρυμα Ωναση ονομαζει "ραχοκοκαλια" της παρεμβασης στο κεντρο, και συμπεραινω πως προτασεις στις οποιες δεν θα προβλεπεται "ημιπεζοδρομηση" θα ειναι εκτος θεματος, το πολυ πολυ μια απ' αυτες να λαβει (για τα ματια του κοσμου) το (χωρις καμια πρακτικη αξια για την Αθηνα) βραβειο της "ουτοπικης" προτασης (οπως προβλεπεται απο την προκηρυξη).
Ενα παραδειγμα.    
Αν υποθεσουμε πως ο αρχιτεκτονικος διαγωνισμος ιδεων αφορουσε την κατασκευη ενος ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ, ερωτω, θα μπορουσε να προταθει η ανεγερση ΒΡΕΦΟΚΟΜΕΙΟΥ; Αντιστοιχα στο re-think Athens που αφορα την "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου, θα μπορουσε να προταθει η διατηρηση της ως αυτοκινητοδρομου;
Ομως οπως 
στον διαγωνισμο ιδεων (του παραδειγματος) για το γηροκομειο θα ηταν θεμιτη η προταση εκδοχων του γηροκομειου απο το συμβατικο τυπικο κλειστο ιδρυμα ως αλλες μορφες εγκαταστασεων εναλλακτικης προστασιας των ηλικιωμενων, αντιστοιχα στο  re-think Athens το ζητουμενο ειναι εναλλακτικες προτασεις και ιδεες για την πραγματοποιηση της "ημιπεζοδρομησεως".
Επανερχομαι στο παραδειγμα.
Αν,ομως, ο υποθετικος διαγωνισμος του παραδειγματος αφορουσε γενικα την εκμεταλλευση ενος οικοπεδου με χρησεις προστασιας ευπαθων πληθυσμιακων ομαδων (οπως ηλικιωμενα ατομα, μωρα, κλπ κλπ) τοτε οι προτασεις θα μπορουσαν να περιλαμβανουν γηροκομειο, βρεφοκομειο, βρεφικο - παιδικο σταθμο, εγκατασταση φροντιδας μειονεκτουντων ατομων κλπ κλπ). Αντιστοιχα στο re-think Athens θα μπορουσαν να διατεθουν ολλα τα πληθυσμιακα και συγκοιωνιακα δεδομενα ωστε να ζητουνται προτασεις για τον κυκλοφοριακο ανασχεδιασμο του κεντρου της πολης με εναν πολεοδομικο διαγωνισμο ιδεων.
Κατι τετοιο δεν συμβαινει με το 
re-think Athens που αφορα δευτερευουσης ως τριτευουσης σημασιας αντικειμενα μελετης.
.
2η εναλλακτικη ερωτηση:
Μηπως ομως υπαρχουν περιθωρια για αναζητηση και αξιολογηση ιδεων, που θα θεσουν τα ζητηματα του κεντρου της πολης σε μια ανοιχτη συζητηση και ζυμωση;
2η εναλλακτικη απαντηση:
Μπαα.
Η απαντηση διδεται στις σελιδες 5 & 6 της Προκηρυξης, στις παραγραφους 5.2 & 5.3 για την πρωτευουσα περιοχη και την ευρεια ζωνη τυπολογικης παρεμβασης του αρθρου 5 με τιτλο, Αντικειμενο του διαγωνισμου.
   Για την "πρωτευουσα περιοχη" αναγραφεται. 
Στα ζητούμενα του διαγωνισμού περιλαμβάνονται,μεταξύ άλλων :
• Ο σχεδιασμός του δαπέδου, των λειτουργικών και εξωραϊστικών κατασκευών, των φυτεύσεων και του αστικού εξοπλισμού, λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε βαριά χρήση με τρόπο που να ενισχύεται το αίσθημα της δημόσιας ασφάλειας
• Η διαμόρφωση των εξυπηρετήσεων του δημόσιου χώρου (περιπτερα, τύπος, αναψυχή κλπ )
• Ο σχεδιασμός ειδικών χώρων στους οποίους θα μπορούν να αναπτύσσονται πολιτιστικές δράσεις, χώρων συγκέντρωσης και δράσης τόσο των νέων όσο και άλλων ηλικιακών ομάδων. Θα δοθεί έμφαση στη λειτουργικότητα του σχεδιασμού, ώστε να ενθαρρύνονται η δημιουργικότητα και η ανάπτυξη πρωτοβουλίας, αλλά και στη δυνατότητα να εμποδίζεται στον βαθμό του εφικτού η παραβατική συμπεριφορά είτε των καταστημάτων ή των διερχόμενων .
• Ο σχεδιασμός των στάσεων του τραμ σε όλο το μήκος της παρέμβασης και των εξόδων των σταθμών της νέας γραμμής του μετρό, στη στάση "Πανεπιστημιο", επί της οδού Ακαδημίας.
• Ο σχεδιασμός ποδηλατοδρόμων
• Η εξυπηρέτηση της δημόσιας συγκοινωνίας με την ένταξη των λεωφορειόδρομων στην μορφολογική πρόταση όπου προβλέπονται .
• Η λειτουργική εξυπηρέτηση των παρόδιων χρήσεων κατά περίπτωση (τροφοδοσια, ανετη διακινηση σε ελευθερη ζωνη οχηματων πρωτης αναγκης (πυροσβεστικα, απορρηματοφορα, ασθενοφορα, κτλ .
   Για την  "ευρεια ζωνη τυπολογικης παρεμβασης" αναγραφεται.
• Το ζητούμενο είναι η τυπολογική επίλυση του δημόσιου χώρου, τόσο των επιστρώσεων, των φυτεύσεων, όσο και του εξοπλισμού, με κριτήριο τη δυνατότητα εφαρμογής στο σύνολο της ζώνης ανάλογα με τις εκάστοτε λειτουργικές συνθήκες, με τρόπο που να αναδεικνύει μια πολεοδομική και αρχιτεκτονική ενότητα συνόλου. Ενδεικτικά αναφέρονται τα πεζοδρόμια και τα ρείθρα πεζοδρομίων, οι διαβάσεις των πεζών, τα καθίσματα, οι κάδοι απορριμάτων, οι αναγκαίες υποδομές για τη στάθμευση ποδηλάτων και τη σύντομη στάση αυτοκινήτων, και άλλα σημαίνοντα στοιχεία του αστικού περιβάλλοντος.
.
η F.A.Q. 04 27.05.2012 επεται της  F.A.Q. 03 24.05.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 03:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=336578103081997&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=1
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 29.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=339305412809266&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 29.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/230448090400389/

F.A.Q. 05-30.05.2012 ________________________ Προκειται για μια ακομη εξαγγελια μελετων; Ποιο ειναι το χρονοδιαγραμμα του εργου; Θα συμμετεχουν ο Δημος και οι αλλοι φορεις;


F.A.Q. 05 30.05.2012
.
επισημη ερωτηση:
Προκειται για μια ακομη εξαγγελια μελετων; Ποιο ειναι το χρονοδιαγραμμα του εργου; Θα συμμετεχουν ο Δημος και οι αλλοι φορεις;
επισημη απαντηση:
... Σε ενα ετος θα παραδοθουν οι μελετες που απαιτουνται για την δημοπρατηση του εργου, το οποιο θα διαρκεσει εναμισι χρονο.
.
εναλλακτικη ερωτηση:
Μηπως προκειται για μια ακομη εξαγγελια που θα ξεχασθει γρηγορα;
εναλλακτικη απαντηση:
Δυστυχως ΟΧΙ.
Το Ιδρυμα Ωναση ειναι ενας σοβαρος οργανισμος (ο,τι αναλαμβανει το φερνει σε περας).
Το Ιδρυμα Ωναση ειναι ενας αποτελεσματικος οργανισμος (δεν ειναι Ελληνικο Υπουργειο).
.
η F.A.Q. 05 30.05.2012 επεται της F.A.Q. 04 27.05.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 04:
http://jan1448.blogspot.com/2012/05/blog-post.html
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την  30.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=340086669397807&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 29.05.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/231176663660865/


F.A.Q. 06-04.06.2012 ________________________ Πως θα εξυπηρετειται η κυκλοφορια; Πως θα γινεται η προσπελαση του κεντρου;


F.A.Q. 06 04.06.2012
.
επισημη ερωτηση:
Πως θα εξυπηρετειται η κυκλοφορια; Πως θα γινεται η προσπελαση του κεντρου;
επισημη απαντηση:
Η κυρια προσβαση στο κεντρο της Αθηνας αναλαμβανεται ολο και περισσοτερο απο το μετρο και το τραμ, που προβλεπεται να επεκταθουν τα επομενα χρονια. Οι πλατειες Ομονοιας και Συνταγματος, αλλα και η πλατεια Μοναστηρακιου ειναι οι "πυλες" του κεντρου για τα μεσα σταθερης τροχιας. Στο δικτυο αυτο θα συμβαλλουν στο μελλον πολυ περισσοτερο τα επιγεια μεσα μεταφορας, με την αναδιαρθρωση τους και την βελτιωση των κυκλοφοριακων συνθηκων στο κεντρο που θα φερει η συνολικη παρεμβαση.

εναλλακτικες ερωτησεις:
Εφ' οσον στην οδο Πανεπιστημιου προβλεπεται η διελευση μονο τραμ αλλα οχι λεωφορειων η τρολεϋ ανακυπτει το ζητημα της συγκοινωνιακης συνδεσης περιοχων που τωρα εξυπηρετουνται απο τις γραμμες (λεωφορειων & τρολεϋ) που διερχονται απ΄αυτην (την οδο Πανεπιστημιου) χωρις να κατευθυνονται στο κεντρο της Αθηνας.
Χωρανε και τραμ και λεωφορεια και τρολευ στην οδο Πατησιων;
Θα μπορεσει το τραμ που κινειται σε ραγες να ειναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ταχυτερο απο τα ευελικτα λεωφορεια και τρολεϋ κινουμενο στην στενη οδο Πατησιων;
Αν δεν χωρουν ολα (τραμ, λεωφορεια, τρολεϋ) στην οδο Πατησιων θα συνεχισουν τα λεωφορεια και τα τρολεϋ να λειτουργουν συνδεοντας την γραμμη του τραμ με τα ακρα των σημερινων δρομολογιων; Και, σ΄αυτη την περιπτωση το συνολικο κοστος των συγκοινωνιακων φορεων θα ειναι μικροτερο η μεγαλυτερο;
Ποσες φορες και ποσες ωρες ο επιβατης θα περιμενει σε σταση με καυσωνα, βροχη, κρυο, αερα για τις διαδοχικες μετεπιβιβασεις;
Ποιος θα ειναι ο πραγματικος συνολικος χρονος της διαδρομης; θα ειναι μικροτερος η μεγαλυτερος απο τον σημερινο;
Η δεν θα φθασει ποτε το τραμ στα Πατησια οποτε αυξανονται ακομη περισσοτερο οι μετεπιβιβασεις;
Και τι θα γινει με τις αφετηριες - τερματα των λεωφορειων και τρολεϋ στα ορια της "πρωτευουσας περιοχης" της παρεμβασης;  Υπαρχουν χωροι για αφετηριες - τερματα; ή θα υπαρξουν κυκλικες διαδρομες (στην πλευρα της οδου Πατησιων); μπορει να γινει αυτο;
Υπενυθμιζω πως αν οι αφετηριες - τερματα προβλεπονται εξω απο την εισοδο του Εθνικου Κηπου, στο Συνταγμα απεναντι απο το μνημειο του Αγνωστου, Στρατιωτη, στην πλατεια Αιογυπτου, στην οδο Μαυροματαιων, εκει δεν υπαρχουν οψεις κτιριων επι της οικοδομικης γραμμης, δεν υπαρχουν μαρκιζες προστασιας απο την βροχη, τον ηλιο, τον αερα, ως θεσεις ειναι ανοιχτες στους ανεμους, οι δρομοι εχουν μεγαλο πλατος (αν βρεχει) στα φαναρια η χρονικη προτεραιοτητα διδεται στα οχηματα. 
Εχει υπολογισθει στο κοστος του εργου η αχρηστευση του υπαρχοντος αλλα εν λειτουργια τωρα υλικου; (οχηματα, γραμμες τροφοδοσιας τρολεϋ, υποσταθμοι ηλεκτρικου ρευματος); Απο την οδο Πατησιων διερχονται οχι μια αλλα πολλες γραμμες λεωφορειων και τρολεϋ, υψηλης συχνοτητας δρομολογιων τα οχηματα ειναι πολλα τι θα γινει με αυτα; Χρειαζονται πραγματικα σε αλλα δρομολογια, ή θα δρομολογηθουν χωρις αναλογο εργο επιβαρυνοντας οικονομικα τους  συγκοινωνιακους φορεις ή θα παροπλισθουν προωρα;
εναλλακτικες απαντησεις:
Ποιος να ξερει..... αραγε.
.
η F.A.Q. 06 04.06.2012 επεται της F.A.Q. 05 30.05.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 05:
http://jan1448.blogspot.gr/2012/05/faq-04-27052012.html
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 04.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=343149972424810&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 04.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/234063650038833/

F.A.Q. 07-04.06.2012 ________________________ Ειναι δαπανηρο εργο;

Η οδος Πανεπιστημιου απο την γωνια της με την οδο Αμερικης,.
Πληθη ενθουσιωδων αγοραστων συνωθουνται στα ανεπαρκη
πεζοδρομια (στο τμημα πανω απο την οδο  Σινα)
προσπαθωντας να προσεγγισουν τις βιτρινες και τις εισοδους
των πολυαριθμων καταστηματων με τα  εξαιρετικηςποιοτητας
ATM,  τα γλυκακια, τα ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ ρουχαλακια και τα
μοναδικα βιβλια (ειδη, ολα, που δεν υπαρχουν στους
μαγαζοτοπους της Αθηναϊκης περιφερειας)

F.A.Q. 07 04.06.2012
επισημη ερωτηση:
Ειναι δαπανηρο εργο;
επισημη απαντηση:
Η αρχιτεκτονικη διαμορφωση του δημοσιου χωρου ειναι επιφανειακο εργο χαμηλου κοστους, περιπου 25 εκ. ευρω. Μεγαλυτερη ειναι η δαπανη για το συγκοινωνιακο εργο του τραμ, η οποια ειναι ανταποδοτικη. Το συνολικο κοστος της παρεμβασης, με το τραμ να φθανει στα Ανω Πατησια, δεν θα ξεπερασει τα 200 εκ. μαζι με το ΦΠΑ, απο το οποιο το μεγαλυτερο μερος ειναι η δαπανη για το τραμ. Το συνολο μπορει να συγκριθει με το κοστος ενος μεγαλου ανισοπεδου κομβου σε αυτοκινητοδρομο.
1η εναλλακτικη ερωτηση:
Λεγεται πως η αρχιτεκτονικη διαμορφωση του δημοσιου χωρου εχει χαμηλο κοστος (25 εκ. ευρω).
Ειναι, αυτο, το συνολικο κοστος αρχιτεκτονικων παρεμβασεων του re-think Athens ή μονο το κοστος "ημιπεζοδρομησεως" της οδου Πανεπιστημιου; Ειναι το κοστος για την οριζομενη ως "πρωτευουσα περιοχη" η περιλαμβανεται και η "ευρεια ζωνη τυπολογικης παρεμβασης";
Δεν ειναι ευλογο να ξερουν οι πολιτες το κοστος ανα αντικειμενο; ("ημιπεζοδρομηση" οδου Πανεπιστημιου, παρεμβαση στην οδο Πατησσων ως την πλατεια Αιγυπτου, παρεμβαση στην λεωφορο Αμαλιας, νεα πλατεια Ομονοιας, κυκλοφοριακες αλλαγες των λοιπων δρομων, μικρες συμληρωματικες παρεμβασεις στην "πρωτευουσα περιοχη" και στην "ευρεια ζωνη τυπολογικης παρεμβασης").
Το ερωτημα εχει πολυ μεγαλη σημασια για να διαχωρισθει το κοστος των ωφελιμων - αναγκαιων απο το κοστος των βλαβερων - αχρηστων παρεμβασεων. (κατα την γνωμη μου η "ημιπεζοδρομιση" της οδου Πανεπιστημιου και η προεκταση του τραμ ειναι βλαβερες παρεμβασεις, ενω αντιθετα παρεμβασεις οπως οι κυκλοφοριακες αλλαγες στους λοιπους δρομους, η διορθωση της καταστασης της πλατειας Ομονοιας, ειναι ωφελιμες και απαραιτητες).
.
2η εναλλακτικη ερωτηση:
Υπαρχει τεχνοοικονομικη μελετη που να αποδεικνυει πως η δαπανη για το τραμ ειναι ανταποδοτικη, οπως γραφεται; (μελετη που να περιλαμβανει εκτος του κοστους κατασκευης και τις ζημιες που εχουν αναφερονται στην F.A.Q. 6);
Μπορει καποιος να μας πληροφορησει αν υπηρχε, τι προεβλεπε και, κυριως, αν επιβεβαιωθηκε απο την οκταετη λειτουργια του,  η τεχοοικονομικη μελετη για το ηδη εν λειτουργια τραμ; (νομιζω πως ειναι και θα ηταν ουτως η αλλως ζημιογονο, χωρις καν παραγωγη κοινωνικου, εστω, εργου ανεξαρτητα απο το σκανδαλο της προσληψεως υπερ-υπεραριθμου προσωπικου).
.
απντηση στις δυο εναλλακτικες ερωτησεις.
Οποιος εχει τις ΠΛΗΡΕΙΣ απαντησεις ας τις γραψει.

.
η F.A.Q. 07 04.06.2012 επεται της F.A.Q. 06 04.06.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 06:
http://jan1448.blogspot.gr/2012/06/f.html
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 04.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=343252285747912&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 04.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/234181180027080/

F.A.Q. 08-08.06.2012 ________________________ Ειναι εργο βιτρινας; Αποστερουνται ποροι για αλλα εργα;

οδος Πανεπιστημιου     07.06.2012 13:17
εργω βιτρινα!
F.A.Q. 08 04.06.2012
επισημη ερωτηση:
Ειναι εργο βιτρινας; Αποστερουνται ποροι για αλλα εργα;
επισημη απαντηση:
Η μεγαλη αυτη παρεμβαση αποβλεπει σε μια ευρυτερη ανασυγκροτηση του κεντρου της Αθηνας που δεν εχει και δεν θα ηθελε να εχει σε καμια περιπτωση το χαρακτηρα εργου βιτρινας. Το εργο θα χρηματοδοτηθει απο ευρωπαϊκοους πορους σχεδιασμενους για μεγαλες ολοκληρωμενες παρεμβασεις, που αποσκοπουν στην βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας των πολεων, χωρις να αποστερεησει την πολη απο εργα που εντασσονται σε αλλους οικονομικους προγραμματισμους.
.
1η εναλλακτικη ερωτηση:
Μηπως ειναι εργα βιτρινας; (εννοειται το εργο της "ημιπεζοδρομησης" της οδου Πανεπιστημιου και το εργο του τραμ, γιατι παρεμβασεις οπως οι κυκλοφοριακες αλλαγες στους λοιπους δρομους και η διορθωση της καταστασης της πλατειας Ομονοιας, ειναι ωφελιμες και απαραιτητες).
1η εναλλακτικη απαντηση:
Καθε αλλο!!
Με την "ημιπεζοδρομηση" θα κατεβουν τα ρολα στην πιο κεντρικη βιτρινα της Αθηνας, στην οδο Πανεπιστημιου! Ισως ειναι ομορφα ρολλα, ισως ειναι ακριβα ρολλα, αλλα παντως θα ειναι κλειστα ρολα.
Με την επεκταση του τραμ ως το τερμα Πατησιων (αν, ο μη γενοιτο, πραγματοποιηθει) θα κατεβουν οριστικα τα ρολα και στις βιτρινες της οδου Πατησιων.
Οπως και νάχει το πραγμα, ακομη και αν μονοδρομηθουν οι οδοι Πατησιων και Αχαρνων ως ζευγος οδικων αρτηριων αντιθετης κυκλοφοριας, απο την οδο Αγιου Μελετιου και περα δυσκολα θα αποφευχθει το κυκλοφοριακο χαος μεσα στην Κυψελη.
.
2η εναλλακτικη ερωτηση:
Η χρηματοδοτηση του εργου θα γινει απο αστειρευτους δωρεαν ευρωπαϊκους πορους, χωρις εθνικη συμμετοχη;
Ποιοι ειναι αυτοι οι σωτηριοι για τις πολεις ευρωπαϊκοι ποροι οι σχεδιασμενοι για μεγαλες ολοκληρωμενες παρεμβασεις, που αποσκοπουν στην βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας των πολεων; Εχουν ονομα;
Δηλαδη αν υπαρξει και αλλο προγραμμα μεγαλης ολοκληρωμενης παρεμβασης που θα αποσκοπει στην βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας της Αθηνας ή του Πειραια, θα υπαρχουν και για εκεινο αστειρευτοι δωρεαν ευρωπαϊκοι ποροι χωρις εθνικη συμμετοχη;
Αν ειναι ετσι τι περιμενει το Ελληνικο κρατος; Γιατι δεν εχουν ηδη προγραμματισθει ολες οι παρεμβασεις που θα αυξησουν την ανταγωνιστικοτητα της Αθηνας, του Πειραια και ολων των αλλων επιλεξιμων πολεων;
Αν, ομως, δεν ειναι ετσι, αν οι ποροι ειναι συγκεκριμμενοι και περιορισμενοι, αν δεν ειναι απολυτως δωρεαν ή αν υπαρχει εθνικη συμμετοχη τοτε ενδεχομενως το εργο να αποστερεησει την πολη απο επωφελη και αποδοτικα εργα.
Υπαρχουν μελετες που να αποδεικνυουν πως η "ημιπεζοδρομηση" της οδου Πανεπιστημιου και η επεκταση του τραμ ως τα Πατησια ειναι η καλυτερη δυνατη επιλογη για την βελτιωση της ανταγωνιστικοτητας της Αθηνας; και μεταξυ ποιων εναλλακτικων προτασεων; Δεν ειναι χρησιμο να το ξερουμε;
2η εναλλακτικη απαντηση:
Οποιος εχει τις ΠΛΗΡΕΙΣ απαντησεις ας τις γραψει (αλλα και ελλειπεις απαντησεις καλες ειναι, μονο που θα προκαλεσουν νεο κυκλο εναλλακτικων ερωτησεων).
.
η F.A.Q. 08 08.06.2012 επεται της F.A.Q. 07 04.06.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 07:
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 08.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 08.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/236341316477733/


F.A.Q. 09-13.06.2012 ________________________ Γιατι τραμ; Δεν υπαρχει θετικη εμπειρια απο τους Αθηναιους. Θα ειναι διπλης κατευθυνσης και που θα πηγαινει;

Οι βλαβερες συνεπειες της κατασκευης light rail σε λεωφορους μικρου πλατους.
Η σταση Μπακνανα στην οδο Μαχης Αναλατου στον Νεο Κοσμο.
Η οδος Μαχης Αναλατου στην θεση της στασης εχει λιγο πιο ανετο πλατος
απο την οδο Πατησιων, διερχεται απο γειτονιες με πολυ χαμηλωτερες
πληθυσμιακες πυκνοτητες απο ο,τι η οδος Πατησιων, αντιθετα απο την οδο
Πατησιων δεν εχει καθολου εμπορικο χαρακτηρα και μισο χιλιομετρο μετα
την σταση εισερχεται μεσα στην Νεα Σμυρνη οπου υποβαθμιζεται
κυκλοφοριακα ως μια απο τις κεντρικες συλλεκτηριες αρτηριες του Δημου
εξυπηρετωντας κυριως τοπικη κυκλοφορια αντιθετα απο την οδο Πατησιων
που εξυπηρετει κυκλοφορια διελευσεως προς περιοχες με μεγαλους
αριθμους κατοικων.
Και ομως η μια λωριδα κυκλοφοριας αποκλειει την στοιχειωδη εξυπηρετηση ακομη
και των παροδιων κτιριων, κατι που δεν μπορει να ισχυσει για την οδο Πατησιων.
.
επισημη ερωτηση:
Γιατι τραμ; Δεν υπαρχει θετικη εμπειρια απο τους Αθηναιους. Θα ειναι διπλης κατευθυνσης και που θα πηγαινει;
επισημη απαντηση:
Το τραμ ειναι απο τα πιο αποτελεσματικα μεσα μεταφορας στις ευρωπαϊκες πολεις, φιλικο στον πολιτη και το περιβαλλον. Η επεκταση της γραμμης του απο την λεωφορο Αμαλιας στο τελος της οδου Πατησιων θα αποτελεσει την συγκοινωνιακη ραχοκοκαλια που θα εξυπηρετει ολο το κεντρο, συνδεοντας τους δυο μεγαλυτερους σταθμους μετρο της Ομονοιας και του Συνταγματος και τις πυκνοκατοικημενες συνοικιες που αναπτυσσονται στις δυο κατευθυνσεις του. Η συχνη διελευση και στις δυο κατευθυνσεις, που εκτιμαται απο τις κυκλοφοριακες μελετες σε 2 λεπτα, και η απολυτη προτεραιοτητα κινησης θα εξασφαλισουν την αξιοπιστια και θα το κανουν ενα απο τα πιο αγαπημενα μεσα μεταφορας.
.
1η εναλλακτικη ερωτηση:
Light rail transit ή Tram;
1η εναλλακτικη απαντηση:
Εχει σημασια; Ναι και μαλιστα μεγαλη, οσον αφορα το κοστος κατασκευης το επιπεδο εξυπηρετησης των επιβατων, και την σχεση/συνυπαρξη με τα αλλα οχηματα.
Συνοψιζω απο την WIKIPEDIA.
Τα επιγεια συστηματα τροχιοδρομων ελαφρου φορτιου και ελαφρας υποδομης διακρινονται (με σχετικη ασαφεια) σε light rail transit και σε tram (streetcar).
Το light rail transit αποτελειται απο συρμους  2-6 οχηματων μηκους ~ 29 μτρ ανα οχημα μεταφορικης ικανοτητας 200-300 επιβατων ανα οχημα με με μεση υπηρεσιακη ταχυτητα ~ 35 χλμ/ωρα, που χρησιμοποιουν (στο μεγαλυτερο τμημα της διαδρομης τους)  αποκελιστικο διαδρομο κυκλοφοριας, εχουν αραιοτερες απο το tram στασεις ή σταθμους με ειδικη διαμορφωση.
Το tram (streetcar) αποτελειται απο ενα ή δυο οχηματα μηκους 20- 29 μτρ. ανα οχημα μεταφορικης ικανοτητας ~ 200 επιβατων ανα οχημα με μεση υπηρεσιακη ταχυτητα ~ 35 χλμ/ωρα, που χρησιμοποιουν (στο μεγαλυτερο τμημα της διαδρομης τους) απο κοινου με τα υπολοιπα οχηματα την επιφανεια των δρομων, εχουν συχνες χωρις ειδικη διαμορφωση στασεις.
Το συστημα που λειτουργει στην Αθηνα και προβλεπεται να επεκταθει στην οδο Πατησιων ειναι μαλλον Light rail παρα Tram.
Το Light rail εχει σημαντικες απαιτησεις σε αποκλειστικeς επιφανειες κυκλοφοριας, μειωνει την ταχυτητα  των αλλων δημοσιων ή ιδιωτικων οχηματων καθως αφαιρει λωριδες κυκλοφοριας και κινειται σε κυμα απολυτης προτεραιοτητας που αυτο το ιδιο διαμορφωνει, η κινηση του στην κεντρικη νησιδα των μεγαλων λεωφορων συνεπαγεται την καταργηση των εκει δενδροστοιχιων και θαμνοφυτειων, σε περιπτωσεις βλαβης ενος οχηματος , ή του δικτυου ή πραγματοποιησης εργων επι της οδου διακοπτεται η λειτουργια του καθως δεν εχει δυνατοτητα παρακαμψεων των εμποδιων, αποκλειει εργασιες επι των παροδιων κτιριων σε δρομους μικρου πλατους αν αυτες απαιτουν καταληψη τμηματος του οδοστρωματος (π.χ. μεταφορες, οικοδομιση, επισκευες), η επιβιβαση / αποβιβαση γινεται με στασεις που συνηθως καταλαμβανουν χωρο στην μεση της οδου την οποια (οδο) οι επιβατες πρεπει να διασχιζουν καθετα και της οποιας (οδου) το πλατος μειωνεται σημαντικα στην θεση της στασης.
Η οδος Πατησιων εχει παραδοσιακα σε ολο το μηκος της εμπορικα καταστηματα στο ισογειο, εχει τραπεζες, εχει κατα διαστηματα κτιρια με επαγγελματικες χρησεις σε ολους τους οροφους, εχει (μετα την πλατεια Αμερικης) τουλαχιστον τρια super market με υπογεια parking, εχει (μετα την πλατεια Αμερικης) δυο πολυοροφους σταθμους αυτοκινητων, εχει κινηματογραφους και θεατρα.
Στην οδο Πατησιων βρισκεται το Αρχαιολογικο Μουσειο, το Γενικο Λογιστηριο του Κρατους, το ΜΙΝΙΟΝ (Υπουργειο περιβαλλοντος κλπ κλπ) το Acropole Palace (Υπουργειο Πολιτισμου).
Ισως ξεχνω αλλες αντιστοιχες χρησεις.
Πως θα γινεται ο εφοδιασμος των καταστηματων των super market και των γραφειων; πως θα εξυπηρετουνται οι χρηματαποστολες των τραπεζων; με το τραμ; με τα ποδια;
Θα απαγορευθει στους  πελατες των καταστηματων των γραφειων των τραπεζων, στους θεατες των θεατρων και των κινηματογραφων, στους συναλλασσομενους με τα υπουργεια, στους επισκεπτες του Μουσειου, (θα απαγορευθει σε ολους αυτους) να πανε στους προορισμους τους και να εξυπηρετηθουν με αυτοκινητο, με ταξι, με πουλμαν;
Αν εγκατασταθει Light rail στην οδο Πατησιων (οποτε θα μεινει ελευθερη μονο η μια απο τις δυο λωριδες κυκλοφοριας) για τα μαγαζια τα γραφεια τα supermarket τους κινηματογραφους τα θεατρα, για το Μουσειο και τα Υπουργεια, η κατασταση θα γινει πολυ δυσκολη εως αφορητη.
Αλλα, για την οδο Πατησιων, εκτος απο την εξυπηρετηση των παροδιων χρησεων υπαρχει, και ισως ειναι πιο σπουδαια, η γενικωτερη εξυπηρετηση της κυκλοφοριας.
Στην μια και μοναδικη λωριδα (μετα την εγκατασταση Light rail) της οδου Πατησιων θα πρεπει να βολευονται τα οχηματα απο τις οδους, Χαλκοκονδυλη - Ακαδημιας (4 λωριδες), Στουρναρα (4 λωριδες), Ηπειρου (3 λωριδες), Μαρνη (4 λωριδες), Αλεξανδρας (3 λωριδες), Δεριγνυ (3 λωριδες), Κοδριγκτωνος (5 λωριδες), Αγιου Μελετιου (4 λωριδες), Γαλατσιου (3 λωριδες), Καυταντζογλου (2 λωριδες), Λασκαρατου (2 λωριδες), Σαρανταπορου (2 λωριδες), πως θα γινεται αραγε αυτο;
(συνδεσμοι στα ληματα της WIKIPEDIA
Light rail transit:
Tram:
Passenger rail terminology:
.
2η εναλλακτικη ερωτηση:
Τι πληροτητα θα εχει το Light rail transit ή Tram στην οδο Πατησιων; ή αλλοιως υπαρχει πιθανοτητα  για συχνοτητα 2' στα δρομολογια ~>μεσος χρονος αναμονης 1';
2η εναλλακτικη απαντηση:
Στο re-think Athens δεν βρηκα στοιχεια που να δικαιολογουν την υποσχεση για συχνοτητα δρομολογιων ανα 2' (~>μεσος χρονος αναμονης 1'). Αναγκαστικα εκανα μια μικρη προσωπικη ερευνα στο internet και συμπερανα πως: Αν, οπως γραφει το διαφημιστικο φυλαδιο του re-think Athens, η συχνοτητα ειναι σταθερη ανα 2΄(~>μεσος χρονος αναμονης 1'), η εκμεταλλευση θα ειναι καταστροφικη οικονομικα εφ΄οσον συνηθως θα κυκλοφορει αδειο, επομενως η συχνοτητα δεν θα ειναι ανα 2' και η υποτιθεμενη ανεση στις μετακινησεις δεν θα υπαρχει. Στο υπαρχον δικτυο ο μεσος χρονος αναμονης ειναι 7,5' - 10' και η συχνοτητα δρομολογιων ειναι 15' -20')  (πληροφορια απο http://www.tramsa.gr/index.cfm?page_id=207&category=learn και http://www.tramsa.gr/dromologia/files/KS_syntagma.xls).
Ειναι σημαντικο να ξερωμε την αληθεια γιατι αν το Light rail transit ή Tram κυκολφορει αδειο εμεις θα πληρωσουμε τις ζημιες και εμεις θα ταλαιπωρουμαστε περιμενοντας στις στασεις αν τα δρομολογια του ειναι πολυ αραια.
Απο μια προχειρη αυτοψια διαρκειας μιας ωρας που εκανα στην οδο Πατησιων τον περασμενο Φεβρουαριο, καθημερινη, περιπου 6:00 ω, διαπιστωσα πως στην επι της οδου Πατησιων σταση προς Αθηνα αμεσως μετα την διασταυρωση με την λεωφορο Γαλατσιου η συχνοτητα τρολεϋ και λεωφορειων ηταν λιγο μικροτερη των 2'.
Η οδος Πατησιων στο μεγαλυτερο μηκος της εχει δυο λωριδες ανα κατευθυνση.
Απο τις δυο λωριδες η αριστερα χρησιμοποιειται σχεδον αποκλειστικα απο ιδιωτικα οχηματα ενω η δεξια χρησιμοποιειται απο λεωφορεια, τρολεϋ και ιδιωτικα αυτοκινητα.
Κατα  τον πινακα του τμηματος Capacity of light rail versus roads του ληματος Light rail της WIKIPEDIA (http://www.calgarytransit.com/html/technical_information.html) καθε κατευθυνση της οδου Πατησιων μπορει να εξυπηρετει.
για μικρο ογκο κυκλοφοριας       900 + 1.650 = 2.550 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση.
για μεσαιο ογκο κυκλοφοριας     900 + 2.350 = 3.250 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση.
για μεγαλο ογκο κυκλοφοριας    900 + 3.400 = 4.300 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση.
Στην οδο Πατησιων και στους δρομους τροφοδοσιας της δεν παρατηρουνται αξιολογα μποτιλιαρισματα ή καθυστερησεις αρα, μπορει να συμπερανει κανεις πως η συγκοινωνιακη ζητηση ισουται περιπου με την συγκοινωνιακη ικανοτητα της οδου οπως διαμορφωνεται απο τον υπαρχοντα συνδυασμο λεωφορειων, τρολεϋ και ιδιωτικων αυτοκινητων και επομενως δεν απαιτειται αυξηση της (της συγκοινωνιακης ικανοτητας της οδου) που θα αποτελουσε λογο για εγκατασταση Light rail transit ή Tram που θα επιφερει περιορισμους στην επιλογη μεταξυ δημοσιου ή ιδιωτικου μεσου μεταφορας (βλεπε παραπανω 1η εναλλακτικη απαντηση).
Η ενδεχομενη διαφορα χρονου διαδρομης υπερ του Light rail transit ή Tram και ιδιωτικων αυτοκινητων, λεωφορειαων, τρολεϋ λογω της διαφορετικης ταχυτητας του καθε μεσου  (light rail 19 χλμ/ω, αυτοκινητα 7 χλμ/ω), (Γ. Σαρηγιαννης Πολεοδομια ΙΙ: Πολεοδομικες επεμβασεις στον αστικο χωρο. "Οι μεταφορες στη πολη" Αθηνα 2011 σελ. 6) για διαδρομη μεσου χρονου 24' (μεγιστου χρονου 48') με αυτοκινητο, εκμηδενιζεται σχεδον απο τον χρονο μιας επιπλεον αναμονης σε υπαιθρο για μετεπιβιβαση απο light rail σε λεωφορειο προς τον τελικο προορισμο, ενω παραμενει αρνητικη στην περιπτωση του ιδιωτικου οχηματος που δεν υπαρχουν μετεπιβιβασεις.
Οι εκατερωθεν της οδου Πατησιων γειτονιες της Κυψελης και των Πατησιων ειναι ηδη πυκνοδομημενες και πυκνοκατοικημενες με πληθυσμιακες πυκνοτητες απο τις υψηλοτερες παγκοσμιως, επομενως μπορει να θεωρηθει πως δεν θα αυξηθει η ζητηση συγκοινωνιακου εργου γι' αυτες.
Αντιθετως ευκολες μικρης δαπανης βελτιωσεις της κυκλοφοριας στους παραλληλους της οδου Πατησιων δρομους της Κυψελης μπορουν να ελαφρυνουν το συγκοινωνιακο εργο της (οδου Πατησιων).
Δεν βρηκα στα στοιχεια που δινει το re-think Athens ακριβεις αναφορες για την συγκοινωνιακη ικανοτητα του Light rail transit ή Tram αναλογως της συχνοτητας των δρομολογιων του σε πραγματικες συνθηκες λειτουργιας, βρηκα ομως στην ιστοσελιδα της ΣΤΑΣΥ στοιχεια για τα  οχηματα που χρησιμοποιουνται στην Αθηνα (http://www.tramsa.gr/index.cfm?page_id=192&category=learn) κανω λοιπον μερικες πολυ προχειρες εκτιμησεις υπερ του (τα οχηματα που χρησιμοποιουνται στην Αθηνα εχουν χωρητικοτητα 260 επιβατων).
Η συγκοινωνιακη ικανοτητα του για συχνοτητα δρομολογιων.
ανα   2' ειναι ~ 7.800 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση (μεγιστη συχνοτητα ασφαλους λειτουργιας ωρας μεγαλης ζητησης).
ανα   3' ειναι ~ 5.200 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση (τυπικη συχνοτητα ωρας μεγαλης ζητησης).
ανα   5' ειναι ~ 3.1200 επιβατες ανα ωρα και κατευθυνση (μεση αποδεκτη συχνοτητα εκτος ωρας μεγαλης ζητησης).
Αρα το light rail ή tram για συχνοτητες.
ανα   2' θα ειχει πληροτητα 4300 /  7.800 επιβατες =  55% σε ωρα μεγαλης ζητησης.
ανα   3' θα ειχει πληροτητα 4300 /  5.200 επιβατες = 82% σε ωρα μεγαλης ζητησης.
ανα   5' θα ειχει πληροτητα 2.550 / 3.120 επιβατες = 82% εκτος ωρας μεγαλης ζητησης.
Αν η συγκοινωνιακη ικανοτητα της οδου που την εκτιμω (βλεπε παραπανω) ιση με την συγκοινωνιακη ζητηση ειναι μικροτερη απο του προηγουμενου υπολογισμου η αποδοση του τραμ θα ειναι ακομη καταστροφικωτερη οικονομικα για την επενδυση και για την ανεση των επιβατων (Γ. Σαρηγιαννης Πολεοδομια ΙΙ: Πολεοδομικες επεμβασεις στον αστικο χωρο. "Οι μεταφορες στη πολη" Αθηνα 2011 σελ. 9, οπου εκτιμαται πως ανα λωριδα μεταφερονται max 600 επιβατες σε ιδιωτικα μεσα και max 2.000 επιβατες σε λεωφορεια και τρολεϋ συνολικα δηλαδη max 2.600 που σημαινει πως ακομη και αν δεν χρησιμοποιηθουν καθολου ιδιωτικα μεσα το light rail ή tram για συχνοτητα δρομολογιων 2' θα εχει max πληροτητα σε ωρα μεγαλης ζητησης 2.600 / 7.800 = 33%!!).
.
3η εναλλακτικη ερωτηση:
Ποσα οχηματα χρειαζονται; ή αλλοιως (ξανα) υπαρχει πιθανοτητα  για συχνοτητα 2' στα δρομολογια;
3η εναλλακτικη απαντηση:
Η μεση ταχυτητα του εντος της πυκνοδομημενης περιοχης (οπως η οδος Πατησιων) ειναι 19 χλμ/ω (Γ. Σαρηγιαννης Πολεοδομια ΙΙ: Πολεοδομικες επεμβασεις στον αστικο χωρο. "Οι μεταφορες στη πολη" Αθηνα 2011 σελ. 6).
Η αποσταση απο την πλατεια Συνταγματος ως το τερμα Πατησιων (μεσω Πανεπιστημιου - Πατησιων) ειναι 5,6 χλμ.
Αρα για ταχυτητα 19 χλμ/ω ο απαιτουμενος μεσος χρονος διαδρομης μιας κατευθυνσεως ειναι.
5,6 χλμ / 19 χλμ/ω = 0,30 ω ητοι 18'.
Και ο αριθμος οχηματων σε υπηρεσια (χωρις συντηρησεις, βλαβες, διαδρομες απο-προς αμαξοστασια) για συχνοτητα δρομολογιων.
ανα   2' ειναι 18' /  2' = 9   οχηματα ανα κατευθυνση ~> 18    οχημ. για τις δυο κετευθυνσεις.
ανα   3' ειναι 18' /  3' = 6   οχηματα ανα κατευθυνση ~> 12    οχημ. για τις δυο κετευθυνσεις.
ανα   5' ειναι 18' /  5' = 3,6 οχηματα. ανα κατευθυνση ~> 7,2  οχημ. για τις δυο κετευθυνσεις.
ανα 10' ειναι 18' / 10' = 2   οχηματα. ανα κατευθυνση ~> 4     οχημ. για τις δυο κετευθυνσεις.
(στοιχειο συγκρισεως. Στο εν λειτουργια τραμ μηκους δικτυου 27 χλμ, με 35 οχηματα, αντιστοιχουν 35 οχηματα / 27 χλμ = 1,3 αδεια οχηματα ανα χιλιομετρο δικτυου και συχνοτητα δρομολογιων 15' - 20'. Στην οδο Πατησιων, συμφωνα με τις προβλεψεις του re-think Athens, απαιτουνται 18 οχηματα / 5,6 χλμ = 3,2 οχηματα ανα χιλιομετρο δικτυου δηλαδη 2,5 φορες περισσοτερα αδεια οχηματα, βλεπε 2η εναλλ. ερωτ. Ειναι πιθανον κατι τετοιο;).
.
4η εναλλακτικη ερωτηση:
Η αφαιρεση μιας λωριδας κυκλοφοριας ανα κατευθυνση (50% των διαθεσιμων λωριδων) για να αποδοθει στο Light rail transit ή Tram θα βελτιωσει ή θα επιδεινωσει τις οικιστικες συνθηκες στις εκατερωθεν της οδου Πατησιων γειτονιες;
4η εναλλακτικη απαντηση:
Η Αθηνα ειναι μια πολη με υπερβολικα μεγαλο αριθμο διασπαρτων στον αστικο ιστο εξαιρετικα μικρων οικονομικων μοναδων με λιγες θεσεις εργασιας η καθε μια (ειναι οι περιφημες μικρομεσαιες επιχειρησεις που θεωρουνται, ακομη απο πολλους, "ραχοκοκαλια" της Ελληνικης οικονομιας). Επειδη σ' αυτες τις οικονομικες μοναδες ειναι αδυνατη η αυστηρη διαφοροποιηση αρμοδιοτητων προκυπτουν αναγκες μετακινησεων μεγαλου ποσοστου του προσωπικου τους για την εκτελεση εξωτερικων εργασιων, που απο την φυση τους αλλα και για λογους ταχυτητας οι περισσοτερες απο αυτες (τις μετακινησεις) δεν ειναι δυνατον να γινονται με δημοσια μεσα μεταφορας.
Στην Αθηνα η αγορα εργασιας ειναι (και παντα ηταν) αδυναμη, κανενας δεν επιλεγει, πολυ περισσοτερο δεν εγκαταλειπει την εργασια του αν η συγκοινωνια δεν ειναι βολικη, προτιμα την δουλεια ακομη και αν αναγκαζεται να χρησιμοποιει δαπανηρο ιδιωτικο μεσο μεταφορας (κατι τετοιο θα μπορουσε να συμβαινει αν μεγαλος αριθμος θεσεων εργασιας ηταν κατα καποιο τροπο συγκεντρωμενος κοντα σε συγκοινωνιακους κομβους, ή αν τα ποσοστα ανεργιας ηταν μικρα).
Επομενως στην Αθηνα (ακομη και αν βελτιωθουν οι συγκοινωνιες, ακομη και αν γινουν αξιοπιστες, ακομη και αν αντι του κεντρομολου συστηματος εφαρμοσθει, σε καποιο μελλον, συστημα πλεγματος) ειναι ανεφαρμοστη η χρηση δημοσιων μεσων συγκοινωνιας σε κλιμακα που ισως ειναι εφαρμοσιμη σε πολεις με διαφορετικη πολεοδομικη και παραγωγικη οργανωση.
Εκτιμω πως η αφαιρεση της μιας απο τις δυο λωριδες κυκλοφοριας της οδου Πατησιων θα επιδεινωσει δραματικα τις οικιστικες συνθηκες στις εκατερωθεν της οδου Πατησιων γειτονιες λογω εκτροπης της ανελαστικης κυκλοφοριας ιδιωτικων οχηματων σε δρομους στο εσωτερικο τους. (Γ. Σαρηγιαννης Πολεοδομια ΙΙ: Πολεοδομικες επεμβασεις στον αστικο χωρο. "Οι μεταφορες στη πολη" Αθηνα 2011 σελ. 17 κ.ε.ε., οπου εκτιθεται το συστημα οργανωσεως των οικιστικων περιοχων με "κυψελες εσωτερικης κυκλοφοριας").
.
5η εναλλακτικη ερωτηση:
Ενα δαπανηρο συστημα δημοσιων συγκοινωνιων που αφαιρει απο τους πολιτες δυνατοτητες επιλογων χωρις να προσφερει ουσιαστικη γενικη βελτιωση στην συγκοινωνια, μπορει να γινει αγαπητο απο το κοινο;
5η εναλλακτικη απαντηση:
Ολα γινονται με την καταλληλη πλυση εγκεφαλου.
.

η F.A.Q. 09 13.06.2012 επεται της F.A.Q. 08 06.06.2012
συνδεσμος στην F.A.Q. 08:
http://jan1448.blogspot.gr/2012/06/07.html
.
Το σημειωμα αυτο αναρτηθηκε στο αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στο facebook την 13.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=348454471894360&set=a.334673279939146.74584.100001894299391&type=3
Το σημειωμα αυτο κοινοποιηθηκε απο το αλμπουμ "think of Athens, again ...." του Γιαννης Λιναρδακης στον τοιχο της ομαδας "Καθε Σαββατο στην Αθηνα" στο facebook την 08.06.2012.
μεταβαση στην αναρτηση:
https://www.facebook.com/groups/107446506033882/permalink/239083349536863/